Tiedot

  • 0458413355
  • info@preeco.fi
  • Ilmainen toimitus
  • 14 pv:n palautusoikeus
  • SUP-laudat 4 tuotetta

    • -29%
      374,15€ 524,15€

      • Non-slip teknologia takaa hyvin pidon jaloille
      • Kestävä ja nopea
      • Sopii niin nuorille kuin vanhoille!

      Saatavilla

      Ilmainen toimitus

    • -34%
      293,51€ 443,51€

      • Sopii niin nuorille kuin vanhoille!
      • SUP-laudalla seisotaan ja melotaan
      • Hyvä kestävyys ja nopeus

      Saatavilla

      Ilmainen toimitus

    • -28%
      525,77€ 725,77€

      • Mitat: 365 x 79 x 15 cm
      • D-silmukkaan on mahdollista kiinnittää tavaroita
      • Non-slip teknologia takaa hyvän pidon jaloille

      Saatavilla

      Ilmainen toimitus

    • -28%
      262,86€ 362,86€

      • Koko: 204 x 76 x 10 cm
      • Valmistettu kestävästä materiaalista
      • Sisältää kantokassin

      Saatavilla

      Ilmainen toimitus

    SUP-lautailu – Nopeiten kasvava vesiurheilu maailmassa

    Nopeiten kasvava vesiurheilulaji maailmassa, Lautamelonta alkoi kasvattamaan suosiotaan vuodesta 2004, kun se ensikerran saavutti yhdysvaltain rannikon. Tällä hetkellä se valtaa alaa kaikilta muilta vesiurheilulajeilta maailmassa. Sitä voi harrastaa meressä, järvessä, joissa ja jopa uima-altaissa. Se on mahtava kokovartalotreeni ja täysin uusi tapa kokea veden riemut ulkoilmassa. Kaiken ikäiset nuoresta vanhaan ja kokeneesta aloittelijaan voivat aloittaa harrastuksen helposti. Joissain laudoissa on jopa tila lapselle tai koiralle!

    Kuka keksi melontalaudan?

    Maui surffilegenda Laird Hamilton etsi crosstrainingtapaa isoilla aalloilla 90 luvun alkupuolella. Hän otti kanootin melan ja pisimmän surffilautansa ja keksi, että laudalla melominen kävi mahtavasti treenistä. Monet virheellisesti luulevat että hän keksi lautamelonnan lajina, mutta sen juuret vievät oikeasti paljon pidemmälle, jopa tuhansia vuosia Hawaiin, Perun ja Afrikan kulttuuriin. Kaikki kolme kulttuuria omasivat tuohon aikaan merkkejä lautamelonnasta, mutta Hawaiilaiset ovat saaneet kunnian harrastaa lautamelontaa urheilumielessä. Heillä on oma sanansa lautamelonnalle – Hoe He’e Nalu.

    SUP-laudan osto-opas

    Tässä kaikki mitä tarvitset lautamelonnan aloittamiseen:

    • SUP-lauta - Pituus vaihtelee 300cm pituisista aina 365 pituisiin lautoihin. Leveys vaihtelee 75 sentistä aina 80 senttiin. Jos olet aloittelija, paras ratkaisu on valita pitkä, leveä ja paksu lauta. Tällainen on yleensä tukevin ja vakain aloittelijalle. Kun kehityt melonnassa, voit hankkia pienemmän laudan.
    • Mela  – Meloja on erilaisista materiaaleista valmistettuja aina muovista alumiiniin, puuhun ja jopa hiilikuituun. Meloissa on myös useita erilaisia kahvoja, melan päitä ja varsia.
    • Hihna – Hihna pitää lautasi sinuun kiinnitettynä tarranauhakiinnityksellä nilkkaasi tai pohkeeseesi. Myös näitä on eri mallisia, pituisia ja kokoisia. Hihnan nyrkkisääntö on pitää se yhtä pitkänä kuin lauta on. Mikäli putoat laudalta, virtaukset ja tuulet voivat nopeasti viedä lautasi kauas sinusta, joka merellä voi koitua kohtaloksi, mikäli lautaa ei ole kiinnitetty hihnalla sinuun. MUISTA AINA KÄYTTÄÄ HIHNAA
    • Pitopäällyste – Useimmissa melontalaudoissa pitopäällyste on asennettu valmiiksi seisontaosaan. Se myös pehmentää jalansijoja, vähän kuin kengänpohja.
    • Pelastusliivi – Mikäli käytät melontalautaa kauempana yleisestä rannasta, on suositeltavaa pitää aina melottaessa pelastusliiviä.

    Laudan kuljettaminen

    Koska melontalaudat ovat suuria, SUP:n kuljettaminen paikalliselle rannalle tai matkakohteeseen voi olla vaikeaa. Tässä muutama vinkki sen helpottamiseksi.

    • Olkapäällä kantaminen  – Mela yhdessä kädessä, nosta lauta perästä keula maahan suunnattuna. Kävele laudan keskelle ja käännä laudan paino tasapainoon pääsi päälle. Tämän jälkeen voit siirtää sen tasapainoon olkapäällesi. Kun haluat laskea laudan takaisin maahan, toista sama toisin pain.
    • Kahvastakanto – Kantokahva on pieni kahva joka asennetaan laudan keskipisteeseen sen kantamisen helpottamiseksi. Nosta lauta kahvasta ja olet valmis kulkemaan.

    Laudalle nouseminen, perusvetoja ja vinkkejä aloittelijoille

    Valitse vakaa lauta.

    Valitse aloittaessasi 80cm leveä SUP-lauta ja 365cm pitkä. Aloita aina tyynessä vedessä, jossa ei ole aaltoja.

    Laudan pitäisi tuntua vakaalta jalkojesi alla paikallaan ollessaan, sen ei pitäisi huojua ja heilua epävakaasti. Mikäli lauta useiden seisontaharjoitusten jälkeen tuntuu edelleen epävakaalta, valitse leveämpi lauta.

    Monet aloittavat liian pienellä laudalla eivätkä vaikuta pysyvän koskaan tasapainossa. Tämä turhauttaa monia. Älä tee samaa virhettä. Valitse oikean kokoinen lauta ja mikäli laudan koko epäilyttää, valitse suurempi ja paksumpi.

    Seuraa näitä helppoja ohjeita oikeaan otteeseen melasta

    Pidä aina melasta kiinni siten, että yksi käsi on ylhäällä ja toinen tartuntaosan keskellä. pidä mela edessäsi kyynärpäät 90 asteen kulmaan taitettuna. Tämä tartunta takaa mukavan melonta-asennon.

    Kun melot, muista pitää melan pää osoittaen itsestäsi poispäin.

    Melat kelluvat, joten jos joudut päästämään siitä irti, se ei uppoa ja katoa syvyyksiin.

    Miten nousta pystyyn melontalaudalla?

    Aloita aina melonta rauhallisessa ja tyynessä vedessä ja pidä mielessäsi että voit aina pudota laudalta. Ellet melo ulkomailla, märkäpuku on suositeltavaa pukea päälle.

    • Mene laudan kanssa veteen niin ettei evä ota pohjaan.
    • Aloita polvillasi ja vedä muutama veto molemmin puolin lautaa.
    • Hitaasti nouse seisomaan jalka kerrallaan ja pysyttele lauden keskellä jalat osoittaen samaan suuntaan, noin hartianleveyden verran erillään toisistaan.
    • Pidä polvesi hieman koukussa ja kehosi keskellä lautaa.

    Perusvetoja: Eteenpäin

    Tässä muutamia melontatekniikan perus periaatteita. Kaikki kiteytyy melan käyttämiseen vipuna haluttuun lopputulokseen pääsemiseen. Ylhäällä oleva kätesi ohjaa ja alakäsi toimii tukipisteenäsi.

    • Pidä alakäsi suorana ja jotakuinkin paikallaan.
    • Vedä yläkättäsi kohti kehoasi, jotta mela ojentuu eteenpäin.
    • Kierrä yläkätesi hartiaa eteen pidentääksesi ojennusta.
    • Laita melan pää veteen niin kauas kuin mahdollista.
    • Melan vetämisen sijaan, yritä vetää itsesi melan edelle. Näin oikeat lihakset pääsevät töihin.
    • Pysyäksesi suorassa, vaihtele puolia tasaisesti. Muista aina kääntää myös kätesi puolet kun vaihdat melan puolta..

    Perusvetoja: Kääntyminen

    • Kääntyäksesi vasemmalle, siirrä mela oikealle puolelle veteen. Samalla käännä yläkehoasi vasemmalle puolelle.
    • Melo hitaasti edelleen oikealla puolella samalla kääntäen kehoasi vasemmalle. Tunnet kuinka lauta kääntyy vasemmalle nopeasti.
    • Käänteisvedolla kääntyminen
    • Kääntyäksesi oikealle, siirrä mela lähelle laudan perää ja vedä kohti keulaa samalla kääntäen kehoasi oikealle. Tämä kääntää laudan keulan oikealle. Mitä enemmän taivutat polviasi, sitä helpompaa laudan kääntäminen on.

    Aloittelijat huomio! älä tee näitä virheitä.

    • Pidä aina melan kahvan yläpäästä kiinni. Monet ihmiset haluavat pitää melasta kiinni kuin harjanvarresta, molemmin käsin. Älä tee niin, tartu kiinni yläkahvasta toisella kädellä ja toisella varresta.
    • Pidä jalkasi vieretysten ja levitä hartiasi. Kaikki haluaisivat asettautua surffausasentoon mutta se tekee melonnasta kymmenen kertaa vaikeampaa, jonka lisäksi kaadut varmasti. Säästä surffausasentosi aallokkoon ja pidä jalkasi suorassa samaan suuntaan kuin nenäsi.
    • Varmista että otteesi on yhtä leveä kuin hartiasi. Jos otteesi on kapea, on vetosi voimaton.
    • Upota melan pää kunnolla veteen ja tee pitkä veto, käytä suuria selkälihaksiasi. Monet melovat pelkillä käsillään virheellisesti. Anna selkälihaksesi tehdä työt.

    sup-lauta